Soft skills voor web developers - 7 tips

Bij Bitfactory zijn we continu bezig met het verbeteren van onze werkwijze en processen. Dat doen we om zo fijn en efficiënt als mogelijk samen te werken. Zo volgen we ook trainingen om aan onze soft skills te werken. Dat vooroordeel over IT'ers die niet kunnen communiceren... gaat dus niet meer op. Benieuwd welke softskills onmisbaar zijn voor een developer bij Bitfactory? Lees snel verder.

Hard skills vs soft skills

Werken in teamverband vraagt om verschillende skills. Wij werken in een scrumteam waarbij we veel verschillende vaardigheden nodig hebben. Denk aan het uitwerken van user stories, het uitdenken van een applicatie-architectuur, ontwerpen, programmeren van applicaties of het maken van complexe queries. Deze 'technische' competenties noemen we ook wel hard skills. Skills die je kunt leren door ervaring op te doen.

Dan heb je natuurlijk ook de soft skills. Vaardigheden die zich vooral richten op communicatie en teamontwikkeling, zodat een scrumteam efficiënt en prettig kan samenwerken. Mocht onze blogtitel nog niet duidelijk zijn: in dit artikel geven we een aantal tips die onze developers toepassen om hun soft skills te verbeteren. Dit is natuurlijk niet alleen van toepassing voor developers. Dus doe er je voordeel mee!

1. Zelfkennis; weet wie je bent en wat je drijfveren zijn

Goed communiceren valt of staat met weten wie je bent en wat je drijfveren zijn. Zo kun je achterhalen waar je energie van krijgt en hoe je jezelf of anderen kunt motiveren. Wij gebruiken daarvoor de drijfverentest (ook wel de drijfverenanalyse of assessment genoemd). De drijfverentest zegt iets over je motivatie, houding, voorkeur en waarden.

2. Word bewust van je verbale en non-verbale communicatie

Communiceren is meer dan zenden. Je moet je ook bewust worden van je eigen communicatie. Hoe kom jij verbaal over? En non-verbaal? En in hoeverre beïnvloedt dat de boodschap die je wilt overbrengen? Voorbeeld: wanneer jij een gesloten houding aanneemt, durft iemand anders misschien geen vragen meer te stellen. Je hele lichaam laat namelijk (onbewust) aan de ander zien dat jij geen zin hebt om vragen te beantwoorden. Zonde, want het zou je zomaar een hoop informatie kunnen geven.

3. Breng je boodschap bewust over met de KUBA-methode

Elke situatie is anders. Dus ook hoe je de boodschap overbrengt. Doe je dat in een vorm van een compliment? Of geef je negatieve feedback op een gemaakte fout? Probeer je een wens uit te leggen of juist iemand te overtuigen? Om boodschappen zo goed mogelijk over te brengen gebruiken wij KUBA: Know, Understand, Believe en Act.

Bij KUBA begin je de boodschap met feiten, gevolgd door het waarom. Leg uit waarom iets belangrijk is en wat de eventuele voordelen zijn. Je sluit af met de vervolgstappen of actiepunten. Overigens zijn niet alle onderdelen van toepassing op je boodschap. De volgorde wel. Start dus niet met de actiepunten om te eindigen met de essentie. Begin altijd met het belangrijke. De rest komt later.

4. Besef hoe je boodschap ontvangen wordt

Het effect van je boodschap heeft niet alleen te maken met de kwaliteit ervan. Een belangrijk aspect daarbij is de acceptatie van de ontvanger. Je vraag of opmerking wordt vaak beter ontvangen en begrepen als je iemand goed kent of als je respect hebt voor elkaar.

Acceptatie gaat ook samen met aandacht. De ontvanger accepteert jouw boodschap namelijk sneller als je zijn aandacht hebt. Zorg er daarom voor dat iemand tijd heeft voordat je van wal steekt. Niks vervelender dan iemand anders z'n probleem oplossen terwijl je zelf midden in een crisis zit. Daarom vragen wij altijd eerst aan elkaar of de ander tijd heeft. Simple, but effective.

5. Stel veel vragen om aannames uit de weg te gaan

Elkaar goed begrijpen is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar door vragen te stellen kom je achter de juiste informatie én laat je zien dat je de informatie serieus neemt. Fijn voor de boodschapper, fijn voor jezelf. Zo voorkom je dat jij of een ander aannames maakt en de boodschap verkeerd opvat. Let er maar eens op hoe vaak je een aanname maakt ('Dat spreekt toch voor zich'). Als je van tevoren de juiste vraag had gesteld, zat je achteraf niet in de problemen.

Er is nog een voordeel van voldoende vragen stellen: nieuwe ideeën. Met één simpele vraag kunnen wij op een compleet ander spoor gezet worden. We zien het probleem vanuit een ander perspectief en vinden gemakkelijk een oplossing. Dus vraag ons maar het hemd van het lijf. En domme vragen? Die bestaan niet. Ze zetten ons alleen maar op scherp.

6. Geef goede feedback en geef vooral een compliment

Bij Bitfactory houden we van feedback. Maar dan wel eerlijk en constructief. Alleen dan kunnen we er echt wat mee. We vragen niet alleen opbouwende feedback aan onze klanten, ook aan elkaar. Dat doen we door elkaar korte en directe feedback te geven. Makkelijk en ongeremd. Máár: het vereist ook wel wat assertiviteit van de gevende partij. Verpak je boodschap zoals je het bedoelt en doe dat op dat moment. Bijvoorbeeld: 'Gebeurd is gebeurd, maar kun je er volgende keer op letten?' Een ondergeschoven kindje is positieve feedback. Ook dat willen we graag horen. Bijvoorbeeld: 'Goed gedaan, Bitfactory!'

7. Stel doelen op voor het verbeteren van samenwerking

Goede scrumteams maken goede software. Dat betekent dat teamontwikkeling belangrijk is voor het succes van een project. Dat bereik je door interactie met elkaar. Samen kom je tot de beste oplossing. En op de weg naar succes? Daar mogen fouten gemaakt worden. Daar leer je alleen maar van.

Geen 'stick and carrot' voor ons. Wij werken volgens de drie pijlers Autonomy, Mastery en Purpose. We hebben allemaal basistaken, maar soms moeten we net wat extra doen. Autonomy is het verbeteren van de zelfsturing van een team en zijn teamleden. Mastery staat voor het verbeteren van de inhoudelijke skills van het team. Purpose is het doel om iets te doen dat betekenis heeft en belangrijk is; the bigger picture.

Wat je nu als het goed is weet...

Alles gelezen? Dan weet je dat soft skills inzicht geven in hoe jij omgaat met je collega's en klanten. Op een bewuste manier communiceren met jezelf en andere mensen. Daar draait het om bij goede soft skills. Door eerlijk naar jezelf en anderen te kijken, kun je het beste uit je team halen. Onze developers werken dagelijks aan hun soft skills. Zo weten we hoe we duidelijke e-mails moeten schrijven, zijn we ons bewust van onze lichaamshouding en hebben we zelfkennis. Bovendien letten we erop hoe we feedback geven en weten we precies hoe en welke vragen we moeten stellen. Er zijn nog veel meer soft skills, maar met deze tips ben je al goed op weg geholpen. Door deze training in soft skills zijn we net mensen geworden... Maar natuurlijk zijn we er nog niet helemaal, het verbeteren van soft skills is een geleidelijk proces waarbij we continu van elkaar proberen te leren.

Meer weten over soft skills?

Heb je vragen of wil je meer weten over onze ervaringen? We delen graag onze kennis en inzichten. Neem contact met ons op!

Meer weten?

Kom eens langs om kennis te maken!

Contact