Multi-inzetbaar B2B e-commerce platform voor interieurbouw
LF Groep

Veelzijdig e-commerce platform voor B2B omnichannel-aanpak
Uitdaging
Met 15 verschillende locaties, 8 eigen merken en ruim 150 medewerkers is LF Groep sinds 1990 dé specialist in decoratieve en constructieve materialen voor de moderne interieurinrichting. Bifactory ontwikkelde een geheel nieuw e-commerceplatform voor dit B2B groothandelsbedrijf.
Vanwege de toenemende vraag van hun klanten om online te winkelen – met het gemak dat daarbij hoort – bewoog LF Groep richting een grootschalige digitale transformatie. In hun B2B-markt waren fullservice e-commerce oplossingen niet zo gebruikelijk; zo kwamen alleen specifieke sectorondernemers in aanmerking om een account aan te maken en was er veel persoonlijk contact nodig om de vaak complexe deals te sluiten, inlcusief een logistieke operatie om de materialen tot aan de voordeur te leveren. Tevens moesten alle bedrijfslocaties worden aangesloten op het nieuwe digitale ecosysteem, zonder daarbij hun afzonderlijke branding en klantenkring te verliezen. Een standaard e-commerce oplossing voldeed dus geenszins. Om de gewenste omnichannel-aanpak van LF Groep in lijn te brengen met de toekomstbestendige ambities van het bedrijf, ontstond de behoefte om een nieuwe, hoogwaardige e-commerceoplossing te ontwikkelen waar alle units van konden profiteren. Gekoppeld aan een PIM en ERP voor accurate en centrale verwerking van productdata en account- en factuurgegevens.
Resultaat
De door Bitfactory ontwikkelde B2B e-commerce-omgeving is uniek in zijn soort en inmiddels volledig geïntegreerd in de dagelijkse routine van alle unitmanagers van LF Groep. Dankzij het geavanceerde Pimcore PIM-systeem en de integratie met het ERP kunnen gegevens van 12.000 producten eenvoudig worden gevonden in de winkelomgeving met behulp van de zoekfunctie en filters. Deze productdata wordt centraal beheerd in Pimcore, waardoor elke unit kan putten uit dezelfde databron – maar er wel individuele keuzes kunnen worden gemaakt in de samenstelling van het assortiment. Elke unit krijgt eenvoudig toegang tot alle productcollecties van LF Groep en beheert de pagina-inhoud van het nieuws en overige bedrijfsspecifieke pagina’s via het PIM, DAM en CMS.
Van afmetingen en materiaalspecificaties tot merk, kleur en type; door informatie van het ERP- en PIM-systeem te centraliseren en te distribueren naar de op maat ontwikkelde e-commerce-frontends in Pimcore, krijgen klanten nauwkeurige productbeschrijvingen, prijsdetails, voorraadbeschikbaarheid en leveringsinformatie. Nadat ze zijn ingelogd op het systeem krijgen ze actuele prijzen te zien en kunnen bestellingen worden geplaatst met een minimaal aantal klikken, waarbij rekening wordt gehouden met contracten op maat binnen het persoonlijke bedrijfsprofiel van de klant.
Alles-in-één platform voor meerdere bedrijven en hun data-integraties
Het nieuwe B2B e-commerce-platform van LF Groep biedt een klantgerichte aanpak waarin alle contactpunten worden geïntegreerd. Het platform levert een uniforme en consistente merkervaring, passend bij zowel de fysieke bedrijfslocaties als in de digitale omgevingen. De look en feel van elk digitaal verkooppunt is gestroomlijnd maar veelzijdig, wat de juiste uitstraling naar klanten mogelijk maakt. Tegelijkertijd zijn door de centralisering van data en integraties het onderhoud en de technische support van het systeem zeer efficiënt.
Alle gemakken van online winkelen zijn beschikbaar, zoals 24/7 bereikbaarheid, gedetailleerde administratie van inkooporders en facturen, en bladeren door de volledige productcatalogus met actuele prijzen. Het asset management (DAM) en de vooraf gedefinieerde contentblokken helpen unitmanagers om snel originele contentpagina’s voor elke locatie te maken.
